måndag 1 mars 2021

Bekvämlighet

 

Bekvämlighet och vana frestar mig att acceptera den värld jag varseblir, en värld där jag bara ser konflikt, lidande och ondska. I stället för att resa mig ur min bekväma fåtölj och följa mitt hjärtas kall, att agera på det jag skulle kunna välja att se - antingen kärlek eller rop på kärlek - så blir jag resignerat sittande…

Du som har kommit nära sanningen, bara för att vända ryggen till och vägra se den, vänd dig om och titta en gång till. Du har avverkat din resväg och slutet på resan är inom synhåll. Du står framme vid avgrundens rand med utsikt över den nya världen, som glittrar i all sin himmelska skönhet och badar i ett gyllene ljus bara en liten bit bort. Medan du kunde ha sett den här synen vände du i stället ryggen till och suckade, såg tillbaka på en värld som är bekant för dig, och valde den i stället. Du förstår inte att du, i och med detta val, även om det är gjort med den goda avsikten att gå tillbaka och göra skillnad, fortfarande väljer helvetet när du i stället kunde ha valt himmelriket. Ändå vet du att det enda sanna sättet att förändra världen är att välja himmelriket. Det är att byta ut en värld mot en annan. Det är detta du är rädd för att göra. Du är så rädd för att släppa taget om den värld du har känt att du inte kommer att byta ut den, inte kommer att lämna den, även om det är en värld präglad av konflikt, sjukdom och död.

(En kurs i kärlek)


Inga kommentarer: