onsdag 24 mars 2021

Ho-o pono pono

 

Att ha någon att skylla på är egots metod att slippa känna skuld. En bra metod, ett ”motgift” mot bitterhet, som kan hjälpa en undvika att separera sig från en broder eller syster som man attackerar på detta sätt, är den hawaiianska helande-övningen Ho’o Ponopono:

1. Jag är ledsen att jag tänker så här om dig.
2. Förlåt mig.
3. Tack!
4. Jag älskar dig.

Den här metoden kanske verkar för enkel för att fungera, men jag använder den dagligen, och den skänker förunderlig frid, inte bara hos mig, utan också hos den det berör, trots att jag gör övningen tyst för mig själv.

Läs om hur en hawaiiansk psykiater fick ett värstingfängelse att bli överflödigt med hjälp av metoden.


Om du håller fast vid ånger håller du fast vid skuldbeläggande. Om du håller fast vid skuldbeläggande håller du fast vid bitterhet. Om denna ånger och detta skuldbeläggande har att göra med dig själv kanske du inte känner som om du har rätt att släppa det. Om du inte känner som om du har rätt att släppa det väljer du att fortsätta vara förbittrad och väljer att straffas för dina ’synder’. Så länge detta är vad du fortsätter att välja, är detta vad som fortsättningsvis kommer att visa sig i din värld.

Att vara villig att bli förlåten är förebud om soningen, det tillstånd i vilket du låter dina misstag bli rättade åt dig. Dessa misstag är inte de synder du anklagar dig själv för, utan endast dina felaktiga varseblivningar. Rättelse, eller soning, återför dig till ditt naturliga tillstånd där sant seende råder och misstag och synd försvinner.

(En kurs i kärlek
)

Inga kommentarer: