lördag 20 februari 2021

Min värsta fiende

 


Den som ser fiender runt omkring sig, har skapat sin egen verklighet utifrån rädsla, och agerar sedan på denna verklighet med attack, enligt devisen ”anfall är bästa försvar”.

Vad kan jag då göra med denna min förvirrade broder? Attack tillbaka kommer ju bara att förstärka hans förvrängda syn på sin ”värld”, och en ond cirkel av angrepp och hämnd kommer att uppstå.

Jag minns min egen devis – ”Vad du än möter, är det antingen kärlek, eller ett rop på kärlek.” Och jag inser att vilket av dessa det än är, kan mitt svar bli ett och samma – kärlek, även om detta ibland kan behöva vara ”tuff kärlek”, gränsdragning. Men, det jag alltid kan göra, är att be för honom.

En kurs i kärlek råder: "Be för alla dem som är i behov av mirakler. Att be är att be om. Men vad ber du om? Detta är den första instruktionen i denna kurs i mirakler. Alla är i behov av mirakler. Detta är första steget till att bli redo för mirakler: att be om att alla ska vara inkluderade i det vi gör här. Genom att be för alla dem som är i behov av mirakler ber du om att alla ska lära när du lär dig, du ber om att få koppla ihop ditt sinne med alla sinnen. Du ber om att få avsluta ditt separata tillstånd och lära i ett tillstånd av enhet." https://enkursikarlek.org/om-ekik/preludium

Inga kommentarer: