lördag 22 januari 2022

Guds närvaro

 

Är Gud närvarande, eller finns Han någonstans långt borta?

Eller är Han kanske närvarande, till och med på internet? Kanske hörs Hans röst på många ställen, ibland starkt, ibland utblandat med andra röster. Lyssnar man med hjärtat, kan man kanske urskilja den.

När det jag möter ger mig en känsla av inre frid, lyssnar jag mer uppmärksamt. När det jag möter väcker upprördhet, rädsla eller liknande, när jag frestas att döma, eller hör fördömande, söker jag vidare.

Du frestas att välja den mänskliga upplevelsen framför Guds frid. Detta är inte ett rätt eller felaktigt val men det är ett val. Du använde din fria vilja till att välja den mänskliga upplevelsen. Är du nu villig att använda den till att välja Guds frid i stället? Kan du helhjärtat välja frid? Kan du välja frid tillräckligt länge för att bli van vid en glädje som är fri från sorg? Om du inte kan det, kommer du att fortsätta skapa helvete såväl som himmelrike och låta separationen mellan det gudomliga och det mänskliga kvarstå. Är himmelriket tillräckligt mycket värt för dig för att du ska ge upp helvetet? Ytterligheterna i den mänskliga upplevelsen har varit inlärningsredskap. De har öppnat sinnen och hjärtan för den gudomliga närvaron i det inre. Du har valt dem av just den anledningen. Men nu kan du vara en observatör och titta på dem, som dina bröders och systrars val av sätt att lära, utan att välja att återvända till att lära på samma sätt igen. Du behöver inte längre dessa upplevelser för att de ska väcka dig till insikt om den gudomliga närvaron. När du en gång lärt dig läsa behöver du inte återvända till att lära dig läsa om och om igen, även om du kan fortsätta att läsa under en hel livstid. Du kan fortsätta att uppleva livet och ändå bära Guds frid inom dig. När du lever i frid kan du vara ett exempel för dina bröder och systrar, en förebild som visar att det finns ett annat sätt.

(En kurs i kärlek, A4:10.4)

Inga kommentarer: