Jag stötte på A Course of Love (ACOL) 2014 när jag surfade på info om En kurs i mirakler (EKIM) för att veta hur jag skulle göra för att marknadsföra de böcker jag skrivit, böcker som haft EKIM som inspirationskälla. Det jag hittade var ett Youtube-klipp av Mari Perron, som står som ”första mottagare” av ACOL. Jag fångades av hennes närvaro och äkthet, och beställde omedelbart boken, trots att jag normalt alltid känt mig skeptisk till andra kanaliseringar av Jesus än EKIM.
När boken kom på posten efter några dagar, och jag
började att läsa den, var jag kvar i min skepticism, särskilt när den redan i
förordet presenterade sig som en efterföljare till En kurs i mirakler.
Men, jag behövde inte läsa mer än kapitlet Introduction för
att mina tveksamheter skulle försvinna - så väl kände jag igen rösten från
EKIM, och så angelägen kändes den här nya texten. Redan i början besvarades
frågor jag burit med mig i mer än trettio år, frågor
som uppstått när jag läste EKIM 1986, och som jag aldrig fått bra svar på. (Läs
i ett tidigare blogginlägg
om detta.)
När jag läst färdigt ACOL, vilket jag gjorde i raketfart
(senare läste jag om den flera gånger), kom tanken ”den här måste översättas
till svenska!” Olikt den eftertänksamme ingenjörstyp jag är mailade jag
omedelbart ACOLs förläggare Glenn Hovemann på Take Heart Publications, och
frågade om möjligheterna att få en utgivningsrättighet. Det ledde ganska snart
till ett avtal om ensamrätt i Sverige. Eftersom jag insåg att översättning av
ett sådant här verk behöver göras av fler än en ensam person, tog jag kontakt
med Paulina Fredriksson,
en vän i Nätverket EKIM, och som läst in EKIM som ljudbok. Vi kom snart överens
om att fördela arbetet så att Paulina var huvudöversättare, och att jag hade
roller som lyssnare av hennes högläsning av sina texter, diskussionspartner,
granskare och teknisk samordnare. (Läs mer om detta i Paulinas ”Översättarens
kommentarer” i utdraget från EKIK som finns på EKIKs webbplats, och i det
blogginlägg
jag nämnde ovan.)
En kurs i kärlek är
en samlingsvolym som består av tre böcker: Kursen, Avhandlingarna
och Dialogerna.
Kursen är en självstudiekurs. Den
förutsätter att man har tagit till sig kunskapen om ”det lilla självet”, egot,
exempelvis genom att ha studerat EKIM. Dess mål är att hjälpa en att ta nästa
steg, efter att man börja kunna släppa sitt ego - att finna sin sanna identitet,
ens Själv med stort S. Där EKIM kan sägas rikta sig till vårt rationella sinne,
till hjärnan, säger Kursen:
”Detta är en kurs för
hjärtat. Födelseplatsen för det nya.” (K:I.13)
”En betydande skillnad
mellan En kurs i mirakler och En
kurs i kärlek har att göra med att vi nu är på väg in i Kristi tid, en tid
av direkt inlärning i förening och relation med Gud.”
(K:L.1)
Avhandlingarna är
fyra till antalet.
1. En avhandling om konsten att tänka. Kursen beskriver vårt vanliga sätt att tänka,
hjärnans sätt, som vårt största hinder mot att kunna se klart, mot att kunna
skilja det falska och det sanna, mot upplysning. Avhandling 1 beskriver ett
nytt sätt att tänka, som bygger på ”helhjärtadhet”, där hjärna och hjärta är i
förening.
”Även om En kurs i kärlek har lett dig till ett tillstånd av helhet i
sinne och hjärta, eller helhjärtadhet, behöver du ytterligare vägledning för
att kunna förverkliga detta sätt att vara. Därför kommer denna avhandling att
försöka ge specifika exempel på vad du ska titta efter, allt eftersom din
inlärning fortskrider, eller hur du ska känna igen helhjärtade svar från dem
som har ett splittrat sinne. Dess framtida syfte kommer att vara att
identifiera vilken form av tjänande du kan bidra med så snart du uppnått
fullkomlig helhjärtadhet.”
(A1:1.2)
2. En avhandling om enhetens natur och igenkännandet
av den.
”En kurs i mirakler och En
kurs i kärlek samverkar eftersom den förändring i tänkandet som lärdes ut i En
kurs i mirakler var en förändring i tänkandet om dig själv. Den försökte
driva ut ego-sinnet som har försett dig med en identitet som du bara tror att
du är. En kurs i kärlek följde därpå för att uppenbara för dig vem du i
sanning är. Så länge du fortsätter att agera i världen som vem du tror att du
är snarare än som vem du är, har du inte integrerat dessa två delar av
inlärningen. Detta är det inlärningsstadium där du befinner dig och som denna
avhandling inriktar sig på. Denna avhandling försöker visa dig hur du
ska leva som vem du är, hur du ska agera i världen som det nya Själv du
har identifierat.”
(A2:4.3, mina understrykningar.)
3. En avhandling om det personliga självet.
Målet med denna avhandling är att, trots att man lärt sig att släppa sitt
ego-själv, inte släppa sitt personliga själv utan att transformera sitt
personliga själv, så att det här i den fysiska världen representerar ens Sanna
Själv.
”Observera det personliga
självet en sista gång i en akt av kärlek och hängivenhet, och transformera
därigenom det personliga självet till en representation av sanningen. Inse att
det som vi har kallat observerande med ”slutna ögon” egentligen är
observerandet av ett Själv bortom det personliga självet. Att frammana
observans är att frammana åsynen av ditt sanna Själv. Att frammana åsynen av
ditt sanna Själv är att frammana ditt sanna Själv i en observerbar form. Att
frammana det sanna Självet i en observerbar form innebär slutet på det gamla
och början på det nya.”
(A3:22.17)
4. En avhandling om Det Nya.
Denna avhandling beskriver hur
vi, när vi tagit till oss Kursens kunskaper om Kärleken, när vi lärt oss
tänka helhjärtat, när vi fått kontakt med enheten och förenat oss
med Gud, när vi transformerat vår identitet, nu ska kunna skapa det nya,
himmelriket på jorden.
”Det är
redan möjligt för dig att se med Kristus-medvetandets sanna seende. Du håller
just på att lära dig vad det innebär. Denna Avhandling är här för att hjälpa
dig göra det. Att lära sig se på nytt är förebudet om att lära sig skapa på
nytt. Att skapa på nytt är förebudet om den nya världens ankomst. Kom ihåg att
det är endast utifrån ett gemensamt seende av vad som är, som du kan börja
producera enhet och relation genom enhet och relation. Detta är ditt syfte nu,
och det här är läroplanen som vägleder dig till att uppnå ditt syfte.”
(A4:2.33)
Dialogerna, som är den tredje
och sista boken i samlingsvolymen En kurs i kärlek, handlar om hur vi
kan lämna ”lärandets tid” och få kunskap genom direkt dialog med verkligheten,
genom inre vetande, genom uppenbarelse.
”Skapelsen av det nya har
börjat. Vi är en interaktiv del av denna skapelseakt av en kärleksfull skapare.
Skapelsen är en dialog. Skapelsen – som är Gud och vi i enhet – kommer att
svara på våra svar. Kommer att svara på det som vi ser för vårt inre,
föreställer oss och önskar. Skapelsen av det nya skulle inte kunna börja utan
dig. Din villighet att ta emot det nya, en villighet som innefattade att lämna
det gamla bakom dig, en villighet som innefattade att lämna rädsla och dömande
och en separat vilja bakom dig, var nödvändig för att påbörja skapelsen av det
nya. Din forna villighet att acceptera det gamla höll bara skapelsens kraft
bunden till det gamla. Låter inte detta fullständigt förståeligt när du inser
att skapelsen, liksom Gud, inte är någonting ’annat än’ vem du är? Hur skulle
skapelsen kunna fortgå utan dig?”
(A4:12.34)
Dialogerna är uppdelad i två delar, först 17 kapitel, sedan ”De fyrtio
dagarna och fyrtio nätterna”, en innerlig och transformerande dialog med Jesus,
tillsammans med honom på en metaforisk bergstopp i den öken där han fann sitt
eget Sanna Själv för två tusen år sedan.
”Glöm inte att det är vem
du är som du är här för att göra känt, och således måste du vara en varelse som
känner kärlek utan rädsla, glädje utan sorg och liv som varar för evigt. Du
måste vara detta. En kurs i kärlek gav dig den
förståelse du behövde för att inse att du är detta. Avhandlingarna gav
dig ett sätt att tillämpa den förståelsen. Den här dialogen är avsedd att ge
dig medlen för att bära det som du har blivit given.”
(D:Dag23.1)
Läs mer på webbplatserna Stiftelsen Kärlekens väg (som gav ut EKIK nov 2021)
och En kurs i kärlek.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar