lördag 26 april 2025

Vill inte vara tech-bolagens ”produkt”.

Jag vill inte vara tech-bolagens "produkt" längre, där jag bjussar på min sökhistorik bara för att sedan blir utsatt för tröttsamt manipulerande påverkan i form av annonser, "anpassade" sökresultat, pop-up-info, ”riktade” nyheter, mm mm.

Jag har sedan mycket länge betalat för de nyheter jag vill ta del av, genom att ha en prenumeration på en dagstidning som jag tror har utbildade och seriösa journalister, som käll-granskar, reflekterar och har en grundad yrkesetik.

Baserat på samma princip har jag nu under några månader testat en sökmotor, som jag prenumererar på - https://kagi.com. Deras affärsidé är att leverera bra sökresultat där deras intäkt enbart består  av betalning från den enda kunden de har - användaren. Inga annonser, inga "sponsrade" sökresultat, ingen "anpassning" till tidigare sökmönster. Detta betalar jag gärna 50 kr/mån för.

Min upplevelse är "renare" och snabbare söksvar- ingen ovidkommande information, och mycket bättre sökresultat - det jag sökt på återfinner jag i allmänhet någonstans bland de fem första sökresultaten. Till detta kommer det jag nyligen läste angående data-servrars ökande energibehov - Kagi gör av med 25% av den energi samma Google-sökning skulle göra.

Jag har dessutom kombinerat detta med en ny webb-läsare, som är baserad på den spårningsfria, annonsfria och säkra läsaren Mozilla Firefox, men där man haft som ambition att få en ”zen-liknande”, avskalad, och minimalistisk kontakt med webben – https://zen-browser.app


 

Inga kommentarer: