Finns
helande?
Läkarvetenskapen dokumenterar ibland ”oförklarligt och totalt tillfrisknande”, till och med från mycket allvarliga sjukdomar. Man gratulerar patienten, men lägger det sedan till handlingarna, i brist på annat.
Jag tror
inte att helande är något som någon gör med en. Det handlar först och främst om
helandet av sinnet, som kan följas av ett kroppsligt helande när
helandet av sinnet är djupt och genomgripande. Jesus tillskrevs kraften att
orsaka mirakulöst helande, trots att han varje gång envist påpekade ”Din tro
har helat dig”.
”1.11 Många
människor har upptäckt helandets kraft. En del tänker att den här kraften
kommer från en källa och en del från en annan. Du kanske tänker att så länge
kraften framkallas, spelar inte namnet genom vilket den framkallas någon roll.
Du kanske tänker att allt kommer från samma källa, oberoende av vad den som
utövar helandet kallar den, vare sig utövaren är en trons helare eller en
läkare. Du kanske gör ett enda uteslutande val för att möta dina behov av
helande, eller så kanske du gör många val. Du kanske tänker att dessa val inte
har någon betydelse, utan bara helarens kraft. En del av er kanske ser detta
exempel som ett exempel på varför ni inte skulle behöva acceptera mig. Ni
kanske hävdar att ni förstår att den här kraften är av Gud, vare sig det är den
kraft som får livet att växa i livmodern, eller den kraft som ger nytt liv till
en förlamad arm eller ett brutet ben. Ni kanske undrar varför det skulle ha
betydelse huruvida den här kraften kallas Buddha eller Allah, Muhammed eller
Gud.
1.12 Det har ingen
betydelse. Det är inte Guds kraft vi talar om här. Det är vår kraft som
vi talar om här. Gudamänniskans kraft. Guds kraft som blivit form. Den kraft
som kommer av vilka vi är, snarare än den kraft som kommer av vem Gud är.
1.13 Gud bryr sig inte om vad du kallar honom. Gud vet vem han är. Det är människan som inte vetat vem hon är, och det är genom mig som detta vetande kan återlämnas. Det är helt enkelt så det är. Det handlar inte om att ha rätt eller att ha fel, om att en är mer och andra är mindre. Detta är helt enkelt vägen till sammaheten i varat, till återförenandet av alla, från den heligaste av de heliga till den ringaste av de ringa.”
(En kurs i kärlek, Bok 1)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar