onsdag 20 juli 2022

Sälja sin själ

 

Säljer jag min själ och min frihet utan att veta om det?

Varje gång jag slutar att lyssna på mitt hjärta, och tror på vad mitt ego säger åt mig att tänka och göra, säljer jag min själ. Omärkligt, smygande – varje gång kan det tyckas vara bagatellartat – men till slut kan ha jag ”sålt ut” mig själv fullständigt.

Egot säger att du måste skydda dig själv, och undanhålla dig själv från världen, för annars riskerar du att man tar allt från dig:

För att identifiera dig själv i den här världen har du varit tvungen att undanhålla en del av dig själv och säga om den delen ’det här är vad som gör mig till den unika varelse jag är’. Utan den här delen av dig själv som du har bestämt ska vara unik, skulle din existens verka ha ännu mindre syfte än den har nu. Därför är det som är mest separat, eller det som du har bestämt gör dig mest särskild, det som du värderar allra högst.

Denna tanke utgör i sig själv ett tankesystem, för det är genom denna primära tanke som du lever ditt liv. Du anstränger dig för att upprätthålla denna illusion om att det som du är måste skyddas, och att ditt beskydd består i att hålla denna del av dig själv åtskild. I likhet med kärleken som du undanhåller från den här världen, är också denna tanke användbar, ty den inser att du är lika åtskild från den här världen som kärleken är. Världens hårda verklighet kan göra anspråk på din kropp och din tid, men du låter den inte göra anspråk på denna enda del av dig själv som du har hållit åtskild. Denna del håller du kvar i ditt hjärta, och det är den delen vi nu ska arbeta med.

Detta är den del som skriker aldrig åt det som vill köpslå med dig. Livet ses som ett ständigt berövande och denna del, hävdar du, ska aldrig tas ifrån dig. För dem vars liv är hotat, kallas den livsvilja. För dem vars identitet är hotad, kallas den individens överlevnadsskrik. För andra är det rätten att skapa, och för ytterligare andra rätten att älska. Några vill inte överge sitt hopp och ge efter för cynism. Andra kallar det etik, moral, värderingar, och säger att detta är den gräns jag aldrig kommer att överskrida. Det är det skrik som säger: ’Jag säljer inte min själ!’

Gläd dig över att det finns någonting i den här världen som du inte vill förhandla om, någonting som du håller heligt. Detta är ditt Själv. Likväl är detta Själv som du håller så kärt att du aldrig vill släppa det ifrån dig, just det som du måste vara beredd att frivilligt ge bort. Detta är det enda Själv som med sitt ljus visar vem du i sanning är, det Själv som är förenat med Kristus i dig.”

(En kurs i kärlek, K:7.4)

Inga kommentarer: